نیلوفرانه |
تأثیر صلوات در برآورده شدن حاجات در آیه "ادعونی استجب لکم" از ما خواسته شده که دعا کنیم. اگر دعا کردیم خداوند جزای آن دعا را تعیین کرده است. "استجب لکم" یعنی اجابت میکنم برای شما. اگر بدون دعا برخی از امور تحقق پیدا نمیکند به این دلیل است که ظرفیتی که باید برای این امور وجود داشته باشد، بدون دعا تحقق نمییابد. وقتی دعا حاصل میشود، آن ظرفیت فراهم میشود. البته میزان تأثیر دعا و اینکه انسان احساس آرامش پیدا کند، تابع معرفتی است که انسان نسبت به خدا دارد؛ هر چه معرفت انسان نسبت به خدا بیشتر باشد، دعای او تأثیر بیشتری خواهد داشت. ضمن اینکه توجه در دعا و اینکه شخص متوجه باشد که با چه کسی سخن میگوید در تحقق دعا مؤثر خواهد بود. اعتماد به نفس در فرهنگ اسلامی با سایر فرهنگها متفاوت است. اعتماد به نفس در سایر فرهنگها تأکید بر شخصیت فرد است. اما اعتماد به نفس اسلامی توکل و اعتماد به خداست. البته انسان هنگامی اعتماد به نفس مییابد که خود را بنده مطیع خدا ببیند. اگر در مسیر گناه و غفلت گام بر دارد، سعی میکند با عذرخواهی آنچه گذشته را جبران و توبه کند. برای همین نتیجه اعتماد به نفس در فرهنگ اسلامی دوری از گناه و توجه بیشتر به وظایف است و نتیجه مجموعه این امور آرامشی است که انسان مؤمن پیدا میکند که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. این آرامش و اطمینان نفس، مؤمن را مثل کوه در مقابل مشکلات زندگی استوار قرار میدهد. در فرهنگ اهل بیت (ع) به طبع قرآن راجع به دعا مطالب گوناگونی بیان شده است. دعا امری است از ناحیه خدا که اجابت آن را ضمانت فرموده است. در فرهنگ اهل بیت(ع) یک سری اموری که میتواند به استجابت دعا کمک کند مطرح شده که یکی از آنها تأکید بر دعای جمعی است. در فرهنگ اهل بیت(ع) بر دعا به یکدیگر تأکید شده است. همچنین در روایات وارد شده است وقتی از خدا دو چیز بخواهید که یکی از آنها حتماً اجابت میشود، دعای دیگری نیز مستجاب خواهد شد. یکی از دعاهایی که حتماً اجابت میشود، "صلوات" بر پیامبر و اهل بیت است که خودش دعا است. به همین دلیل تأکید کردند که دعای خود را همراه با صلوات بیان کنید تا خداوند به آن کرم و لطف خودش آن دعای دیگر را نیز بپذیرد. البته دعا آدابی دارد که در روایات به آن اشاره شده است و شخص باید توجه داشته باشد که با چه کسی سخن میگوید و چه خواستهای از خدا میطلبد و خواستهاش بر خلاف خواسته الهی و در مسیر گمراهی و جهالت نباشد. تأکید بر شیوه دعا کردن اهل بیت(ع( در روایات وارد شده که قسمت اول "سوره حمد" که ارتباط ما با خدا را بیان میکند، بعد از حمدالهی، ما کار خود را به خدا میسپاریم "ایاک نعبد و ایاک النستعین" در روایت وارد شده که وقتی عبد به این قسمت از سوره حمد میرسد، خداوند خطاب به ملائکه میفرماید: بنده من هرچه میخواهد به او بدهید و ادامه سوره دعا برای خود عبد است که "اهداناالصراط المستقیم" این دعا دعایی است که اجابت میشود. زمان دعا بسیار اهمیت دارد؛ با اینکه دعا اختصاص به زمان خاصی ندارد اما در بعضی زمانها دعا اثرات ویژهای دارد که دعا در شب یکی از آن زمانهاست که امر به نماز شب و آن تعبیری که در مورد "مقام محمود" در قرآن آمده است، نشان میدهد که دعای در شب تأثیراتی دارد که شاید در روز آن تأثیر را نداشته باشد. شاید علتش این است که شب به تعبیر قرآن فرصتی است برای آرامش، آن آرامش زمینه ارتباط معنوی را تقویت میکند. به همین دلیل دعای در شب، سحرخیزی و شب زنده داری در رشد معنوی بسیار مؤثر است. علاوه بر آن، ماه مبارک رمضان زمان، بسیار ارزشمندی است که در آن ضیافت و مهمانی الهی برپا است. همه انسانها در همه لحظات زندگی مهمان خدا هستند. اما برخی در ماه مبارک رمضان به صورت خاص دعوت شدند که از دعا نباید در این زمان غافل بود. معارف اهل بیت در حوزه دعا، تنها مختص به روایاتی که به صورت مستقل به مبحث دعا پرداخته، نیست. بلکه خود شیوه دعا کردن اهل بیت شیوهای است که باید با آن انس پیدا کنیم و این شیوه بالاترین و عمیقترین مفاهیم را در بر دارد. مجالس دعا، مجلس ذکر است و مجلس ذکر، مجلس فکر. جایی است که باید معرفت و دانش انسان نسبت به حقایق دینی افزایش پیدا کند. مجالس دعا باید با حضور عالمان دینی همراه باشد. عالمانی که فهم درست و معرفت عمیق نسبت به حقایق دین دارند تا بتوانند این حقایق را برای اشخاص بیان کنند و شایسته است در مجلس دعا، ارتقای معرفتی پیدا کنیم که به دنبال آن آثار دعا افزایش پیدا کند. آیت الله مهدی هادوی تهرانی مدرس عالی درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم [ دوشنبه 91/12/21 ] [ 4:39 عصر ] [ نیلوفر ]
[ نظر ]
|
|